IMBRIS 1995 - Firkløvervej 15

Traditionen tro fandt uddelingen af årets Imbris - grundejerforeningens forskønnel-sespris - sted i forbindelse med den årlige generalforsamling i Emdrup Grundejerfor-ening. Blandt kandidaterne til prisen var bl a nydeligt istandsatte ejendomme og enkelte tilbygninger, men udvalgets medlemmer fandt, at renoveringen af en forhave var af en sådan karakter, at man her havde en værdig prisvinder.

I motiveringen ved prisoverrækkensen hed det:

"På Firkløvervej 15 ligger der en fin rødstensvilla med afvalmet tegltag. Villaen har nogle slående klassisistiske træk bl.a. den symmetriske udformning af facaden og de smukt proportionerede og anbragte vinduer.

For yderligere at understrege symmetrien er adgangstrappen, som er anbragt præcis midt på facaden, udformet med trappetrin til to sider, så man bevæger sig langs facaden, når man går på trappen.

Nu er det faktisk slet ikke selve villaen, udvalget har focuseret på, men derimod resultatet af den nyanlagte forhave.

Her i efteråret fældede man ud mod vejen den gamle bevoksning, som var blevet temmelig voldsom, og hvor de enkelte buske var groet ind i hinanden. Den gamle flisebelægning blev også fjernet.

Man startede med at udlægge en bred brostensbelagt sti, som fra fortovet fører frem mod trappen, hvor den i en cirkelbue deler sig og leder frem til begge de to trappeløb. Derfra er belægningen ført videre langs facaden til lågen ind til baghaven.

I det halvcirkelformede bed, der dannes mellem trappen og brostensbelægningen er det hensigten at plante gammeldags roser og lavendler her i foråret.

Langs fortovet og på begge sider af stien er plantet en bøgehæk, som jo er meget smuk både sommer og vinter. Et lille stykke inde bag hækken er der til begge sider plantet et opstammet træ, en såkaldt kugleakasie, som er karakteristisk ved, at den ikke bliver så høj, men som har en kugleformet krone. I begge områder ved træerne skal der såes græs, når vejret tillader det.

Udvalget finder, at forhaven i kraft af egne kvaliteter både er smuk og poetisk og samtidig understreger husets stil og symmetri og dermed bidrager til et usædvanligt smukt helhedsbillede.

Med dette lokale "løft" kan vi alle glæde os til en tur forbi her i foråret, når det sidste plantearbejde er overstået og de nye vækster spirer. Til lykke med det fine resultat".

Kontakt: emgf@emgf.dk

Siden er udviklet af Time2web, og repræsentanter fra Emdrup Grundejerforenings bestyrelse.