IMBRIS 1998 - Emdrup Kærvej 13

Imbris 1998

Årets Imbris - grundejerforeningens forskønnelsespris - blev afsløret efter generalforsamlingen d. 27. marts. Den blev tildelt for en nænsom istandsættelse af ejendommen Emdrup Kærvej 13.

Blandt kandidaterne til årets Imbris var der især en, der skilte sig afgørende ud, og det var ejendommen Emdrup Kærvej 13. Huset er fra 1925 og meget typisk for det bedre byggeri fra perioden.

Velproportioneret og med fine og enkle detaljer og med en særlig accent omkring indgangspartiet.

Familien Lett overtog ejendommen i 1985 og har indtil for ganske nylig investeret en væsentlig del af deres fritid i at bringe ejendommen op på det niveau, den har i dag.

Ejendommen er opført med pudsede og kalkede facader i murværk og med tegltag. Facadermurværket er udført med fremspringende søjlelignende partier. Ved overtagelsen var ejendommen noget forsømt.

Facaderne trængte til en kærlig hånd, taget var ikke for godt og vinduerne var ikke, hvad de have været.
Et møjsommeligt arbejde med afrensning af den gamle kalk blev indledt. Alle facader blev filtsede, dvs. fik et tyndt lag puds og til slut behandlet med silikatmaling. Valget af silikatmaling vidner om indsigt i og respekt for overfladebehandling.

Næst efter kalken er silikatmalingen den behandling, som giver facaden den bedste mulighed for at ånde til trods for at flere farvehandlere fejlagtigt vil tillægge plastikmalinger de samme egenskaber.

Også de gamle udtjente vinduer blev udskiftet. De nye vinduer er forsynet med termoruder, men er helt i stil med de gamle.

Da familien blev træt af de evige reparationer af det gamle tag, besluttede man at udskifte tagbelægningen. I stedet for den røde teglsten blev der valgt en sortglaseret, tegl, som man havde haft held til at finde til en forholdsvis fornuftig pris i Belgien. Der er naturligvis også udført undertag, så vandskaderne er nu historie. Samtidig er taget isoleret, så det helt lever op til de nyeste isoleringskrav for nybyggeri.

I forbindelse med tagudskiftningen blev huset forsynet med kobbertagrender og -nedløb igen elementer, som vidner om kvalitetsbevidsthed. Det sorte tag har faktisk givet den fine bygning et yderligere løft.

Selv om der er anvendt megen tid på de udvendige arbejder, har familien også fundet tid til at beskæftige sig med det indvendige. Eksempelvis er ydervæggene efterisoleret indvendigt, ligesom der i øvrigt er foretaget en meget flot og omfattende istandsættelse. For at familien ikke skal komme til at kede sig er det planen også at renovere tag mv. på udhuset. For resultatet af den beundringsværdige indsats med den flotte renovering af tag og facader, er det udvalget en glæde at kunne overrække årets Imbris til familien Lett fra Emdrup Kærvej 13.

Jørgen Bendiksen
Emdrup Grundejerforenings Imbrisudvalg