2007 Fladstjernevej 3

Se tegning af huset her

Et ungt par overtog den 1. august 2004 et charmerende og fint ældre hus. Den 7. august blev parret gift og flyttede ind en måneds tid senere. Introduktionen til kvarteret var ellers lidt barsk, idet bilen med alle bryllupsgaverne blev stjålet ude på vejen. Men parret bor her endnu og har siden fået sat skik på huset.

Den tidligere ejer havde måttet starte fra grunden, og mange helt grundlæggende ting var udskiftet og renoveret inden døre. Han var oprindelig uddannet møbelsnedker og havde lavet fine og finurlige detaljer, som naturligvis er bibeholdt. Men de nye ejere var godt klar over, at tag og facader og nogle af vinduerne var i dårlig stand og måtte udskiftes, ligesom køkken og bad også skulle udskiftes.

Rumopdelingen var heller ikke ideel for det unge par, og der blev tegnet og overvejet. Man har trods de store indgreb fået en fin sammenhæng mellem det indre og det ydre og har formået at bibeholde væsentlige træk fra det fine gamle hus, bl.a. i form af en genanvendelse af de karakteristiske smalle og høje småsprodsede vinduer, hvoraf en del var udført af den tidligere ejer.

Nye vinduer er kommet til i samme fine udførelse. Den største ændring er den nye tagkonstruktion, som er udformet, så pladsudnyttelsen i overetagen er blevet rigtig god og med nogle flotte rum til følge. Mod havesiden er der kommet en ekstra etage på en udbygning fra hovedhuset. Det nye rum står i åben forbindelse med den øvrige tagetage og give nogle charmerende og spændende rum med skråvægge.

er udskiftet til mørke glaserede teglsten, og der er lavet nye kviste med dertil hørende zinkarbejder.
Endelig blev facaderne filtset med en indfarvet mørtel, så de nu står nydeligt og med en fin detalje ved hushjørnerne og under tagskægget, hvor murværket er trukket lidt frem, så der med en reliefvirkning skabes en indramning af facaderne.

Der er overalt valgt gode materialer, og alt er udført i en fin håndværksmæssig kvalitet. Selv har de nye ejere stået for nedrivning og malerarbejder - en kæmpe indsats, når alt er blevet behandlet. Det er en glæde for Emdrup Grundejerforening at tildele årets Imbris til Susanne og Lars fra Fladstjernevej 3 for den fine ombygning og istandsættelse, hvor der også er blevet tid til en nedrivning af småbygninger og udtynding af gammel bevoksning på grunden.