Engblommevej 61 - IMBRIS 2008

Traditionen tro blev der også i år efter generalforsamlingen uddelt en Imbris, som er grundejerforeningens forskønnelsespris, en præmiering til en grundejer for en særlig indsats med en renovering, tilbygning, nybygning eller nyanlæg af et haveanlæg. Fra Imbris-udvalget fortalte Jørgen Bendiksen om overvejelserne med at vælge blandt de kandidater, der var besigtiget.

Motiveringen af årets prisvinder var følgende:

”I 2002 overtog et ungt par et dødsbo, som både inde og ude trængte til en ordentlig omgang. Men det unge par så mulighederne. Haven var temmelig overgroet og måtte ryddes. I forhaven var der en nedkørsel til en garage i kælderen. Det gav en uhensigtsmæssig opdeling af haven. Derfor blev nedkørslen sløjfet, og nu er der er anlagt en højt beliggende græsplæne. Til erstatning for garagen er der opført en nydelig carport i gode materialer og i harmoni med resten af huset.

Huset er opført i 1939, og tegltaget var så medtaget, at det måtte udskiftes. Samtidig var indretningen og rumopdelingen ikke ideel, og man kunne godt bruge mere plads. Derfor var det nærliggende at barsle med tanken om en tagetage. Tagkonstruktionen tillod dog ikke at man kunne udnytte rummet. Derfor blev der tegnet og tænkt over denne mulighed. Også vinduerne, der i stueetagen var noget medtagne og ikke kunne åbnes, indgik i planerne om udskiftning. Vinduesplaceringer og formater blev også nøje overvejet.

Der blev tegnet og overvejet, og da man havde fundet frem til løsningen, blev der lavet en beskrivelse, og arbejdet blev udbudt blandt en række håndværkere. I forhold til budgettet var priserne noget i overkanten, men det afskrækkede ikke det unge par. Håndværkerne blev sat i gang med ændringer i rumopdeling og en ny tagkonstruktion, og indvendig er der lavet nyt køkken, gæstetoilet og bad, ligesom kældertrappen er helt ændret og alt er istandsat.

Til gengæld har familien valgt selv at stå for de indvendige arbejder med beklædning, vægopbygning og gulvlægning i den nye tagetage. Et stort arbejde, som ferier og fritid er blevet brugt til, og som også i et stykke tid fremover skal tages i anvendelse, inden arbejdet er færdigt. Familien er undervejs blevet udvidet med et par børn, som også kræver opmærksomhed, men huset fungerer ganske udmærket endda. På den nye tagkonstruktion er der lagt såkaldte engroberede tegl, som er mørke, teglsten, der ikke er glaserede. Som gavlbeklædning er der valgt lærketræ, som er behandlet i en brunlig farve og som står fint til de hvidmalede vindskeder og udhængsbeklædning. Der er udført en større kvist med nye vindues- og dørpartier, der skal give adgang til en tagterrasse over en lav tilbygning. Tagterrassen er dog ikke færdigudført endnu.

Nye vinduer er kommet til i hele huset, med energiruder og i en rigtig god kvalitet og med et design, der står fint til huset. Der er overalt valgt gode materialer, og alt er udført i en fin håndværksmæssig kvalitet. Selv den nye tagetage er det her lykkedes at designe, så den fremtræder i god harmoni med det oprindelige hus og ikke som en påklistret tagetage, som man ellers ofte ser.

Det er derfor med glæde at Emdrup Grundejerforening kan tildele årets Imbris til Vibeke og Michael på Engblommevej 61 for den fine og vellykkede ombygning og renovering og ønske god arbejdslyst med den indvendige færdiggørelse.”

Imbris prisen 2008

Michael takkede for prisen, som også år var en stregtegning af det renoverede hus, og fortalte om de mange positive tilkendegivelser, de har modtaget efter at resultaterne blev synlige.