2010 Emdrupvej 102

Emdrupvej 102 - IMBRIS 2010

I tilslutning til årets generalforsamling i marts blev der atter i år uddelt en IMBRIS, som er Emdrup Grundejerforenings forskønnelsespris til en husejer, som har gjort en bemærkelsesværdig indsats ved enten hus eller have. Blandt flere gode kandidater har Imbris-udvalget fundet en, der til fulde lever op til kriterierne. Jørgen Bendiksen fra Imbris-udvalget motiverede prisen således: På en skrænt her i Emdrup-området har der siden midten af 20-erne ligget et hus, som har været i den nuværende ejers besiddelse i 25 år.
Der er tale om et traditionelt, kernedansk såkaldt ”Bedre Byggeskik-hus” opført i røde mursten med rødt tegltag og med hvidmalede vinduer.
Tidens tand og en indretning, der ikke længere matchede kravene, førte til en større renovering og udvidelse. Sammen med arkitekten blev der planlagt, tegnet og beregnet.
På grund af det skrånende terræn var der mulighed for en vinkeludvidelse i to etager, men da det oprindelige hus gerne skulle blive stående både under byggeprocessen og efterfølgende, var det nødvendigt at sikre fundamenterne på det eksisterende hus. Det foregår ved at man i korte sektioner på ca.1 meter langs en gavl eller facade, graver ned til den nødvendige dybde under det bestående fundament og etablerer så at sige et nyt og højere fundament under det eksisterende. Når det nye fundament et støbt, er man nødt til at vente på, at betonen er hærdet så meget, at det nye fundament kan belastes, inden man kan gå videre til næste sektion, der ikke må ligge lige op ad den forrige. Det er selvsagt en besværlig og langsommelig proces, der skal udføres med stor omhu for at det ikke skal gå galt undervejs med revner og sætninger til følge.
Selve byggeprocessen har taget ganske lang tid også som følge af, at ejeren har været bortrejst i erhvervsøjemed i perioder. Indvendig har det eksisterende hus undergået stor ændringer i rumopdelingen, så der fra de tidligere relativt små rum nu er etableret store åbne opholdsrum med godt lys. Udvendig er den oprindelige røde sten og de nye facader filtset i en grå farve og der er nye termovinduer overalt. Taget, som er med halvvalm på den oprindelige fløj, er dækket med sortglaserede teglsten – noget som i mange tilfælde kan være problematisk, men som her går godt i kraft af den store udvidelse, med den sammenhængende tagflade på den nye og gamle del.
Ændringerne er udført i høj håndværksmæssig standard, og resultatet er blevet rigtig flot. Man er ikke i tvivl om, at udgangspunktet har været det pæne og velproportionerede hus, og den grundide er videreført også i den nye del, så helheden er meget vellykket. Der er foretaget en kraftig beskæring af træer og buske foran huset, så det nydelige resultat er synligt også for andre, hvis man går forbi Emdrupvej 102, hvor Claus Germann Petersen har til huse.