Imbris-prisen 2013

Se tegningen af huset her  og foto af huset her

Lidt nede ad bjerget på en stærkt kuperet grund ligger der en række fine villaer. En af dem var til salg i 2010.

Det var lidt af et håndværkertilbud i den forstand, at der skulle meget til, før en ung og moderne familie kunne finde sig til rette der. Ejendommen var fra 1919, og både ude og inde var der behov for større ændringer. Familien havde set på andre ejendomme i nabolaget, men ingen besad samme charme og samme muligheder.

Både tag, facader, vinduer og have og ikke mindst interiør har fået den store omgang. Tegltaget er delvist omlagt, og der er repareret for rådskader i skotrender og tagkonstruktion, ligesom der er repareret undertag.  Der er udskiftet tagrender og tagnedløb fra plast til zink.

Der er selvfølgelig i den forbindelse foretaget en efterisolering af tag og hulmur. Vinduer og døre er enten udskiftet til nye moderne vinduer og døre med høj energieffektivitet og ført tilbage til at være i fuld overensstemmelse med husets oprindelige ånd og arkitektur. Andre oprindelige vinduer er bibeholdt og derfor renoveret.

En gammel sidebygning er fjernet, og garagen er istandsat.

Facaderne, der var pudsede med strukturpuds, er sandblæste og ompudsede,  ogefter et års tid – som man foreskriver a f hensyn til holdbarheden – efterfølgende malerbehandlet, og her har familien har selv malet inde og ude. En stor opgave for enhver og ikke mindst en børnefamilie.

Der er udført en ny terrasse udført af ædelt træ, tilpasset det skrånende terræn, noget af en udfordring, som dog er forbilledligt løst med en fagkyndig nabos hjælp.

I haven er der udført en omfattende oprydning, beskæring og omlægning, hvor spændende vækster er dukket frem, og der er lagt ny rullegræs. Der mangler en ny morgensolsterrasse, som er på programmet for den kommende sæson.

Familien flyttede ind uden et færdigt køkken, men fik tilbud om at kunne bo i naboens hus – de var nemlig på ferie. Der var også tilsagn fra genboen om opmagasinering af diverse bohave. En mere fantastisk velkomst til området kunne man ikke håbe på, og kvarteret og dets beboere er derfor stærkt værdsatte.

Det er lykkedes på en helt usædvanlig måde at gennemføre en gennemgribende istandsættelse og renovering af både ejendom og haveanlæg. Renoveringen fremstår så usædvanlig vellykket og med stor respekt for den oprindelige arkitektur og er udført i rigtig gode materialer, at det for Emdrup Grundejerforening er en fornøjelse at kunne tildele årets Imbris til Stine og Morten på Henriksvej 7.

Vi ønsker til derfor til lykke med resultatet af den store indsats.

Jens Steenstrup                                                      Lennart Frandsen                                                   Jørgen Bendiksen