Imbris-prisen 2014

EMDRUP GRUNDEJERFORENINGS FORSKØNNELSESPRIS

Emdrup Engvej 17

Se tegningen af huset her og foto her.

I det store geografiske område, som Emdrup grundejerforening dækker, er der ikke mange tomme byggegrunde for nye enfamiliehuse.  Man må vel sige, at området er fuldt udbygget. Når der alligevel ind imellem er steder, hvor nye enfamiliehuse eller tofamiliehuse dukker op, sker det normalt efter en ejendomsovertagelse, hvor den bestående bygning nedrives og erstattes af en ny og større og på alle måder meget mere tidssvarende bygning end den tidligere.

Dette er også tilfældet med årets prisvinder. Her var parret på jagt efter en grund, der kunne bebygges med et nyt hus og som kunne ligge i yderkanten af byen men stadig inden for cykelafstand fra city. Områderne med bl.a. Valby, Brønshøj og Emdrup var i spil. Men et tilbud lagt på en ejendom i Emdrup blev accepteret, og så var valget gjort.

Parret havde på forhånd gjort sig nogle forestillinger om planløsning og størrelse og kontaktede nogle typehusfirmaer for at se, hvad de kunne levere af produkt og handelsvilkår. De havde i første omgang fundet en såkaldt ny-funkis stil, som de godt kunne lide.  Men de så sig hurtigt låst i et kontraktforhold uden fortsat indflydelse på projektet. De var heller ikke helt sikre på, at ny-funkis stilen passede så godt til stedet, og selv om de havde et ambivalent forhold til Bedre Byggeskik-stilen var de dog overbeviste om, at den ville passe ind i kvarteret. Foreningen Bedre Byggeskik var som nogen måske vil huske en forening med det formål at forbedre bygningskulturen og med enkle midler skabe nogle velproportionerede, solide bygninger med høj grad af symmetri med hoveddøren i midten af facaden som blev holdt i røde sten med hvide vinduer og med rødt tegltag. Den gode murermestervilla, som vi kender den.

Parret fik kontakt med et entreprenørfirma, der fik forelagt deres ideer til udseende og planløsning og snart tegnede der sig en vej frem. Et modigt valg af byggestil i dagens Danmark men gennemført i en fin nyfortolkning i relation til dagens mange byggetekniske krav og ikke mindst de energitekniske krav til isolering og varmegenvinding.

Det er blevet til et fint hus med de kendte stilmæssige karakteristika fra Bedre Byggeskik-stilen med pæne røde mursten med spil i. Det røde tegltag med valm, de hvide sprodsede vinduer og hoveddøren, som har fået en anden farve. Der er tagrender og nedløbsrør i zink. Proportionerne er på plads, og der er murede stik over vinduerne. Dog med den lille detalje, at det ikke længere er en gængs håndværkstradition, så byggefirmaet betingede sig, at der nederst blev oplagt en stålteglbjælke for at ville give garanti mod revner. Det er ikke ofte set men også KFUMs møde- og festhus på Nøkkerosevej har samme udførelse.

Man kan sige, at man mangler en skorsten på huset. Men huset er fjernvarmeopvarmet og har derfor ikke behov for skorsten. En brændeovn ville på grund af den store isoleringsmængde give alt for meget overskudsvarme og er således fravalgt.

Familien flyttede ind i januar og anlæg af have forestår derfor. Der er dog anlagt en terrasse mod sydvest og der bliver en flisegang, græs og bøgehæk mod vejen. Soluret og flagstangen, der begge stod i den gamle have, bliver bevaret.

Emdrup Grundejerforening glæder sig over at kunne ønske Anne og Peter til lykke med det flotte resultat af et modigt valg af stil og med et fint hus på Emdrup Engvej nr. 17.

Jens Steenstrup                                                          Lennart Frandsen                                                       Jørgen Bendiksen