Imbris-prisen 2015

EMDRUP GRUNDEJERFORENINGS FORSKØNNELSESPRIS

Bispebjerg Parkalle 13

Se tegningen af huset her og foto her.

Imbris 2015 Arne Finsen 1926 står der på en tavle muret ind i murværket lige over soklen på en ejendom i vores område. Arne Finsen var arkitekt og tegnede en villa i den såkaldte Bedre Byggeskik-stil her til området. Ejendommen er med røde mursten , rødt tegltag og småsprodsede vinduer. Mod vejen hersker symmetrien med en centralt placeret indgangsdør og så med to runde vinduer med sprodser, der er udformet som Davisdsstjerner – måske som følge af at huset blev tegnet til en præst. Ejendommen var i den oprindelige families besiddelse frem til 2002, hvor en ung familie flyttede ind. I takt med at familien voksede steg også behovet for ekstra kvadratmeter og sidste eftersommer blev ombygningen igangsat. Der er arkitekter i familien og en af dem havde udarbejdet de inspirationsskitser til en tilbygning, der blev udgangspunktet for det endelige projekt og en bygmester blev valgt. Det blev til en større ombygning, idet 1. salen på den oprindelige bygning også var omfattet. Det gav så en noget indskrænket anvendelse af huset for husets fem beboere, der måtte rydde have og opstille en skurvogn, hvor de kunne sove. Sådan boede familien i 3-4 måneder frem til mellem jul og nytår, hvor de kunne flytte tilbage. Den nye tilbygning ligger som en vinkeltilbygning til den oprindelige ejendom og er i to etager. Den indeholder i stueetage en opholdsstue og på 1. sal er der værelser samt bad og toilet. Som så ofte i byggesager er der problemer undervejs, og det var der også her. Da de nye døre og vinduer skulle monteres blev det opdaget, at murværket ikke var i vater. Det betød, at vinduer og døre ikke lige kunne monteres. Så skalmuren måtte rives næsten ned og genopføres. Nu står det oprindelige hus inklusiv tilbygning i en meget flot stand udført med gode materialer med nyt tag og nye tagrender, og de nye vinduer er med koblede rammer med smalle sprodser med kitfals i stueetagen. Det er meget et velproportioneret bygningsanlæg, der omkranser den nye, store terrasse. Selve haven skal nu retableres igen. Her er det frugttræer og græs, som bliver de fremherskende elementer. Det er en glæde for Emdrup Grundejerforening at kunne tildele årets Imbris for den flotte nye tilbygning og renoveringen af de bestående villa til Sophie og Casper på Bispebjerg Park Alle 13.

Jens Stenstrup        Lennart Frandsen          Jørgen Bendiksen