Imbris-prisen 2017

Frederiksborgvej 209

Se foto fa huset her.

Frederiksborgvej har gennem årtierne skåret sig gennem Emdrup og været vært for bydelens erhverv og boliger. Tider og bydelens behov skifter, men i mange år er Frederiksborgvej forblevet Frederiksborgvej. Kun langsomt transformeres vejen og, med den, bydelen. Vejen har alle dage serviceret en bred palette af funktioner, og bygningsskalaen er derfor meget varieret – skolen, større villaer, mindre villaer, lejligheder i forskellige slags, tilbagetrukken parkering, lette erhverv, en å... Nye bygninger skal spille ind i en arkitektonisk kontekst, der er meget varieret, men dog domineret af Holbergskolen og de røde mursten. Mødet med Frederiksborgvej De nye boliger i nr. 209 - 213 har formået at spille sig ind på Frederiksborgvej ganske umæ rkeligt. Husene står fint op mod de omkringstående røde mursten med deres egne brune sten. Husene formår at forøge paletten af Frederiksborgvejs bygninger, uden at gøre vejen unø dvendigt spraglet. Det er en arkitektonisk bedrift, som vejen har godt af. Enkle lejligheder Lejlighederne er enkelt disponerede med et åbent trapperum i midten, hvorfra dagslyset strø mmer ind. Fra førstesalen er der udsyn til områdets mange røde villatage. Nogle huse har altan mod villaerne, andre blot have, men alle har et behageligt uderum, der vender bort fra Frederiksborgvej. På bagsiden skifter bygningen bemærkelsesværdigt karakter! Frederiksborgvejs rå murstenskrop er borte, og i stedet er muren glat og hvid. Man husker, at skønt forsiden af huset tilhører Frederiksborgvej, tilhører bagsiden villaerne, og det langsommere tempo. Lejlighedernes enkle små haver ligger side om side, nogle fremskudt i forhold til de andre, og inviterer til godt naboskab. Bygningerne fremstår som en enkelt krop men er inddelt i mindre enheder med små passager mellem sig. Det er godt at se, at arkitekten har haft tillid til kvaliteten af sine materialer: Et vindue i gavlen, der kigger direkte ind i det næste hus' rå facademur havde ikke virket godt, hvis den ikke var udført med omtanke. Men murstenenes spil og liv er raffineret udført og tilføjer et urbant præg til stuerne. Vellykket arkitektur Byggeriet fremstår som et kompromis mellem meget splittede forhold. Det er ikke ofte, at IMBRIS prisen går til rækkehuse, men i dette tilfælde var der ikke megen tvivl. Husene kan stå dér på Frederiksborgvej, uden at gøre væsen af sig. Men de gør det med en arkitektonisk habitus og stilsikkerhed, som bydelen kan have glæde af.

Arkitekt Esben Heick              Lennart Frandsen         Jens Steenstrup