Imbris-prisen 2020

Rørmosevej 19

Se tegningen af huset her

Når man renoverer et meget gammelt hus, er det sjældent helt muligt bare at restau­rere det, som det var, og som regel er det heller ikke særlig fordelagtigt at gøre det.

I 2020 gives prisen til Rørmosevej 19 for at præsentere en omfattende ombygning af et meget gammelt hus fra 1899.

Bygningen er totalrenoveret, og taget står nu snorlige i sort. Nye vinduer belyser hu­set ovenfra. Sprosserne mod vej er mo­derne, men inspireret af husets tidligere vinduer. Tagvinduer, der står frem i taget som karnapper er hvide, og de tagvinduer der følger taghældningen står i sort.

At indkøbe og bestille sine vinduer i to for­skellige farver til sit nye tag er allerede en handling der kræver en vis (stil)sikkerhed og mod, men det virker fint og gennem­tænkt, og taget er præcist linjeret af en skarp sternkant. Huset er i dag både som det altid og aldrig har været, hvilket vel er den ypperste måde man kan berige et gammelt hus med en gammel sjæl. Når man restaurerer et hundrede år gam­melt hus, kan man gøre det på mange må­der. Man kan i en misforstået iver erstatte alting med alt det nye - eller man kan er­statte det der er vigtigt, med noget der er godt, og så lade resten stå. Valget kan være barsk, både mod hus og pengepung. Der hvor man får noget for pengene, er der hvor husets komfort og funktiona­litet øges, og gerne hvis det kan gøres smukt og med respekt for huset, så dets egen lille fortælling kan fortsættes. Her begynder arkitekturen at vise sig, og tale til beskueren.

Men det handler heller ikke nødvendigvis om at genskabe huset som det blev byg­get dengang, i al sin uisolerede skønhed (og nye vinduer fås heller ikke med enkelt­lags glas). I mødet mellem nyt og gammelt findes en restaureret hybrid. Et hus med sit eget væsen og sin egen lange historie. En historie der kan fortælles igen - og kan fortælles videre - med en renovering som denne.

Meget velfortjent går året IMBRIS-pris til Mik Schack, Rørmosevej 19.

Esben Heick                        Lennart Frandsen                                     Birgitte Mølgaard-Nielsen