De fleste københavnere husker det store skybrud den 2. juli 2011. Det gjorde det tydeligt, at der er behov for nye løsninger til at håndtere de store mængder regn, der kan komme ved skybrud. Dels for at undgå oversvømmelser af veje og kældre, dels for at reducere overløb af snavset vand til Utterslev mose, Emdrup Sø og Øresund.
Nu er det godt nyt: Svanemøllen Skybrudstunnel er forhandlet på plads i samarbejde mellem København, Gentofte, Gladsaxe og Frederiksberg kommuner og deres forsyningsselskaber.
Meget kort fortalt skal der etableres en 10 km lang tunnel, der vil løbe 10-30 m under jorden.
Langs tunnelstrækningen bliver der udgravet 16 store skakte, som tunnelarbejdet skal foregå igennem. Skybrudstunnellen vil kunne rumme 100.000 kubikmeter vand.
Det er forventningen, at skybrudstunnellen vil kunne reducere overløb, hvor regnvand blandes med snavset spildevand, med 97 procent for moser og vandløb i vores område.
Hvordan bliver vi lokalt påvirket?
Byggepladserne omkring skakterne vil være i drift i adskillige år i perioden 2026-2033, men være varierende fra skakt til skakt. Der er ingen skakte, der bliver placeret i det område, som Emdrup Grundejerforening dækker, men flere af skaktene vil ligge i tilgrænsende områder.
Vores område vil blive berørt af arbejdet som følge af, at store mængder jord i perioder skal køres væk fra boringerne - og at nogle få veje vil blive lukket helt eller delvist i dele af perioden.
Dette gælder især for Grønnemose Allé, hvor der vil blive placeret en stor skakt ved kommunegrænsen til Gladsaxe. Også den populære sti langs mosen mellem Grønnemose Allé og Maglegårds Allé vil blive lukket i perioder.
Området Ved Renden (mod Dyssegårdsparken) vil blive påvirket af gravearbejde i 2026 med en mindre byggeplads ved Rødkløvervej. Stien mellem Søborghusrenden og idrætsanlægget vil være lukket i en periode.
Projektet planlægges at komme i udbud til november efter afsluttet høringsperiode.
Når entreprenør er fundet, vil en mere detaljeret tidsplan blive udarbejdet.
Grundejerforening følger naturligvis projektet, men læs mere og følg med på www.hofor.dk/sst.