Imbris 2024 – Emdrup Kærvej 17.

Se billede af huset her

Motivering

Det er altid skønt når nye børnefamilier flytter til Emdrup, køber et ældre hus og sætter det i stand efter alle kunstens regler.

Det er det, som er sket på Emdrup Kærvej 17. Her lå der i mange år en ældre murermestervilla i gule sten, som godt kunne trænge til en kærlig hånd. Og en kærlig hånd, det har huset i den grad fået de senere år af parret Kristine og Christian. De to købte huset i 2012, og har to børn. Familien var faldet rigtigt godt til, da den store ombygning blev realiseret i løbet af 2023.

’Emdrup er det dejligt sted at bo og vi ville gerne blive boende. Vi er faldet godt til. Her er gode naboer, gode skoler og vi er tæt på naturen’, fortæller Kristine.

’Vi havde gået og tumlet med planerne for tilbygningen i et stykke tid. Vi ville gerne have et orangeri – en ekstra dagligstue. Det skulle være et smukt rum, hvor der var til plads til armbevægelser – både for børn og voksne - og vi ville gerne have mere plads. Dertil måtte der også godt være en wow-effekt i tilbygningen’, tilføjer Christian.

Familien har fået det hele. Tilbygningen er på 30 kvm. og der er loft til kip. Loftshøjden i det nye ’orangeri’ er ikke mindre end 7 meter og sollyset som strømmer ind fra syd og kaster masser af blødt lys ind i rummet og spreder det til resten af huset. Hele tilbygningen er opført i træ og taget er af zink. Dermed får tilbygningen et organisk udtryk, som emmer af naturmaterialer og godt håndværk. Og huset har fået et helt nyt udtryk, uanset om man betragter det fra haven eller fra Emdrup Kærvej eller Nøkkerosevej.

Ud over at familien har fået et smukt hus, som pynter i kvarteret ned mod Emdrupparken, er der også tænkt masser af miljø og energi ind i projektet. Som supplement til de klimavenlige byggematerialer - vægge og lofter i træ og et tag i zink - er der monteret solceller på tagfladen mod syd. Og regnvandet på den nye tilbygning løber ned i en regnvandsbeholder, som sørger for vand til haven og til vandhanen i værkstedet. Regnvandet opsamles i en fire kubikmeter stor vandtank.

Nu hvor huset efterhånden er, som det skal være, også efter en tidligere stor renovering af første sal på det gamle hus, glæder familien sig til at kaste deres kærlighed på haven. Arkitekten på projektet er Christians bror Eskild Pedersen og tømrermester Jonas Hemiche Fryd har stået for selve byggeriet.

Tillykke til Kristiane og Christian med Emdrup Grundejerforenings forskønnelsespris – Imbris 2024

Niels Nørgaard                   Lennart Frandsen               Birgitte Mølgaard

t