Imbris-prisen 2022

En unik Arne Jacobsen perle på Nøkkerosevej

Se tegningen af huset her

Der er masser af fin og tidstypisk arkitektur i Emdrup. Mange huse og villaer i området er bevaringsværdige, netop fordi de er karakteristiske for den tid, hvor de blev bygget. Det er typisk fra 1920’erne og tre årtier frem. Ofte er de også udtryk for godt håndværk.

Men der er også bygninger og håndværk i området, som er ganske unikt. Det gælder blandt andet det gamle klubhus, omklædningsrum og cafe i Emdrupparken på Nøkkerosevej.

Det er tegnet af ingen mindre end vores verdensberømte arkitekt Arne Jacobsen. Huset med de bærende stolper i hvidmalet egetræ og de røde teglsten, men et fint udhæng, så taget også kunne beskytte træ og murværk mod regn og rusk, blev indviet helt tilbage under Anden Verdenskrig.

Da klubhuset blev indviet den 16. maj 1943, var der frokost i det grønne og hundredevis af idrætsfolk deltog i festlighederne. Den daværende kronprins Frederik og kronprinsesse Ingrid var æresgæster. De var med til at gøre dagen endnu mere festlig.

Både dengang og i dag bestod klubhuset af omklædnings og baderum samt kontorer og en lille cafe. De seneste mange års vedligehold af det unikke stykke arkitektur har været langt under niveau. Blandt andet fjernede man brutalt den arkitekttegnede pejs i cafeen, da man for nogle år siden renoverede cafeen. Også de fine arkitekttegnede lamper i klubhuset er ’forsvundet’ under tidligere renoveringer. Og skabene på den lange gang, der oprindeligt var malet i pastelfarver, er nu kedelige og hvide.

KFUM ejer ikke længere bygningerne i idrætsanlægget. Dem overtog Københavns Kommune helt tilbage i 1980.

I de senere år har Københavns Kommune dog brugt betydelige midler på at renovere først taget og dele af den indvendige Arne Jacobsen bygning. I efteråret 2021 og foråret blev 2022 de fine bærende udvendige stolper i eg, som var ved at forvitre, renoveret og sat fint i stand, helt i arkitektens ånd.

Renovering er fortsat her i 2023, hvor hele den flotte røde murstensmur er blevet fuget om. Den gamle fuge var mørnet og mange gamle reparationer af muren betød, at den så lidt forsømt ud. Nu får bygningen en flot ensartet grågul fuge. Som den, arkitekten oprindeligt valgte til bygningen.

Der var altså mange gode grunde til, at årets pris fra Emdrup Grundejerforening, Imbris 2022, gik til KFUM-parken.

Man kan håbe at de senere års renovering kan blot begyndelsen til, at bygningsværket endeligt kan blive renoveret fuldstændigt og ført tilbage til det smukke udtryk det havde, da det blev indviet i maj 1943.

Det er tanker som man i Københavns Kommune tidligere har haft oppe at vende, og som vi støtter varmt i Emdrup Grundejerforening. Man kan håbe at både pejsen og de smukke lamper bliver genskabt i de kommende år. Så vil missionen være fuldført.