IMBRIS 1997 - Skovstjernevej 16

Årets IMBRIS - grundejerforeningens forskønnelsespris - blev afsløret ved den årlige generalforsamling i Emdrup Grundejerforening. den blev teldelt for en ombygning som var smukt tilpasset ejendommens oprindelige karakter. Desværre var prismodtagerne forhindret i at møde op, men formanden fik senere lejlighed til at overrække prisen, som var en akvareltegning af huset, og ønske familien tillykke med det fine resultat.

Når man går en tur ad Skovstjernevej bemærker man et markant hvidmalet plankeværk, påmalet tallene 1 og 6. Plankeværket afgrænser grunden ud mod gaden. Det vil dog sige, at det laver et par knæk, hvor der er opført en carport og anlagt en dobbelt indkørsel fælles med naboen. I sig selv virkelig nydeligt med en fin belægning og belysning.

Men det er ikke så meget det, udvalget har hæftet sig ved som det, der ligger bag plankeværket. Her er der et charmerende bindingsværkshus med røde teglsten mellem bindingsværket og med småsprodsede vinduer. Huset er fra 1928 med fine karakteristi-ske detaljer for tiden, og som i vor bevidsthed vel er indbegrebet af den gode danske villatradition.

Huset har i de senere år været bolig for Susanne og Søren og deres børn, men med et barn i vente var rammerne for små. Et større hus var under overvejelse, men det endte med, at man i samarbejde med en arkitekt valgte at sætte en større rejsning på huset, så det var muligt at udnytte tagetagen.

Et større planlægningsarbejde forestod, ligesom der var diskussioner om funktion contra æstetik, inden man gik i gang med selve arbejdet. Først blev den gamle tagkonstruktion med paptaget fjernet. Der måtte lægges nye bjælker op over loftet for at bære den forøgede vægt af bl a vægge og inventar. Da bjælkerne var på plads, kunne man gå i gang med at bygge tagkonstruktionen, og efter at taget var lagt, gik man så i gang med det indvendige.

Selve arbejdet blev påbegyndt i august 1996 og er netop afsluttet indvendig - udvendig mangler enkelte småting dog fortsat. Det har været en lang proces og undervejs kom så også familieforøgelsen.

Huset opfylder nu familiens pladsbehov og i kraft af samarbejdet mellem en kvalitets-bevidst bygherre og en dygtig arkitekt, fremtræder huset som om, det altid har set sådan ud. Her er der ikke, som så ofte set, tale om at tagetagen virker påklistret. Det nye tegltag klæder huset. Man er heller ikke faldet for fristelsen til at sætte Velux-vinduer i taget. Man har i stedet bygget kviste, hvor der er monteret vinduer med koblede rammer, som muliggør anvendelsen af de smalle vinduessprodser, som man genfinder i stueetagen. Der er oven i købet en lille ekstra accent i det buede vindue i den store kvist mod vejen.

Materialevalget, detaljeringen, og proportioneringen - ja helheden er i en sjælden harmoni - virkelig et eksempel at studere, hvis nogle skulle have tilsvarende overvejelser.

Det er os derfor en glæde at kunne overrække årets IMBRIS, en akvareltegning af huset, til familien Pilmark fra Skov-stjer-nevej 16 for den flotte tagetage.

Jørgen Bendiksen
Emdrup Grundejerforenings Imbrisudvalg