Engblommevej 47A - IMBRIS 2009

I tilslutning til årets generalforsamling i marts blev der atter i år uddelt en IMBRIS,som er Emdrup Grundejerforenings forskønnelsespris til en husejer, som har gjort en bemærkelsesværdig indsats ved enten hus eller have. Blandt flere gode kandidater har Imbris-udvalget fundet en, der til fulde lever op til kriterierne. Jørgen Bendiksen fra Imbris-udvalget motiverede prisen således:

”I Emdrup Grundejerforenings område er der ikke overraskende overvægt af fritliggende huse. Der er rundt omkring nogle få rækkehusbebyggelser og enkelte mindre etageejendomme. Det er betydeligt sjældnere, at der findes fritliggende erhvervsbygninger. Det er en sådan eller rettere en sådan forhåndværende erhvervsbygning, som Imbris-udvalget i år har haft fokus på.

Tidligere Øldepot

Bygningen var tidligere øldepot og lå på en større grund med en fritliggende villa ved siden af. Bygningen er som hovedhuset opført i 1934 og lå dengang frit, men senere voksede villakvarteret op omkring den.
De nuværende ejere overtog den samlede ejendom i 2002, og benyttede fra da af depotbygningen som fotoatelier, da manden i huset er fotograf. Senere kom der ændringer i fotoarbejdet, hvor hjemmeoptagelser ikke længere var en del af hverdagen, og disse overflødiggjorde på sin vis bygningen. Familien fik derfor den ide, at det oprindelige beboelseshus kunne frasælges, og at man i stedet kunne søge depotbygningen ændret fra erhverv til beboelse, og efter en renovering kunne flytte ind her.
Man startede derfor en udstykningssag i kommunen, og søgte en principiel tilladelse til projektet.

Langvarig sagsbehandling

Det blev til en længere sagsbehandling, og en naboorientering undervejs i processen forsinkede yderligere projektet i 4-5 måneder. Inden projektstart stod det fast, at bygningens areal ikke kunne udvides, derfor gjaldt det om at økonomisere med kvadratmetrene. Familien startede derfor med at måle rummene i beboelseshuset op og vurderede størrelser, indbyrdes funktioner og solorientering meget nøje.
Man allierede sig med arkitekttegnestuen Årstiderne, som stod for projekteringen. Der har været stor fokus på lys og energiforhold, og utallige studier i solens bevægelser over dagen og over året har været meget styrende for rummenes indbyrdes placering, ligesom for udearealernes funktioner.

Bygningen var uisoleret
Den gamle depotbygning var uisoleret, men en sådan ombygning medfører krav om, at man skal overholde de gældende energibestemmelser i bygningsreglementet. Indvendig er væggene derfor isoleret og beklædt med gips, udvendigt er der yderligere isoleret med påmonterede isoleringsplader, som derefter er hvidpudset.
Der er udført en ny højisoleret tagkonstruktion, der er afsluttet udvendig med et listedækket paptag.
Huset er opvarmet ved hjælp af et gulvvarmesystem, der krævede, at det gamle betongulv måtte brydes op og erstattes med et nyt og velisoleret terrændæk.
Vinduerne er primært store skydedørspartier i en graffitfarvet træ/alukonstruktion. De sikrer gode gennemlyste rum, og med den gamle bygnings store højde er det blevet muligt at placere nogle højt placerede vinduesbånd over skydedørspartierne, der yderligere bidrager til et meget flot lys i rummene, der er med til at reducere nødvendigheden af kunstig belysning.
Også indvendig er der taget afsæt i den store rumhøjde, idet det har været muligt at indrette en række hemse både i værelser og i stuen.

Imbris udvalgets vurdering
Imbris-udvalget finder, at bygningen fra 1934, der nu er overgået fra erhverv til beboelse fremstår som et fornemt eksempel på, at det er muligt på en kvalitetsbevidst måde og med enkle virkemidler at etablere en tidssvarende bolig, der ikke blot tilpasser sig kvarteret på en fin måde, men samtidig i sig selv lyser op med nærmest funkis-lignende stiltræk. Til lykke til Lisbet og Lennart Søgård Høyer fra Engblommevej 47 A for det flotte resultat.”