IMBRIS 2012

Se det flotte fotos af  huset marts 2012 og den stolte ejer modtage prisen

Udstykningen og udbygningen af vores område startede i 1910-erne men fortsatte igennem 20-erne, 30-erne, 40-erne og 50-erne. Efter denne periode er der kun få nybygninger. Men det er Danmarks guldalder inden for enfamiliehusbyggeriet, og netop denne periode er velrepræsenteret i grundejerforeningens område.
Når unge familier i dag bosætter sig i et af områdets enfamiliehuse, skal der som oftest foretages en række renoveringsarbejder. Det er dog primært interiøret, som køkken og bad, der får en tur, mens det udvendigt kan være tag, facader og vinduer samt haveanlægget.
Årets prisvinder er gået endnu mere radikalt til værks.
Her har man foretaget en tilbygning til et bestående hus og samtidig gennemført en omfattende ændring og renovering af det eksisterende.
Det har alt sammen givet det mindre hus fra 1954 et gevaldigt løft. Man har bibeholdt formen som længehus – men man har forlænget huset i gavlen mod syd og i gavlen isat et stort glasparti og samtidig skabt en overdækket terrasse, så man kan sidde ude uberørt, når duggen falder.
Med en paralleltagskonstruktion og en niveausænkning af gulvet, så det ligger i terrænniveau, har man skabt et stort og velbelyst rum med opholds- og spiseafdeling og med åben forbindelse til et helt nyt køkken. Det hele er holdt i en enkel, lys og minimalistisk stil med anvendelsen af gode materialer.
Udvendig er rødstenshuset blevet hvidpudset og de ny høje smalle vinduer er udført i træ/alu i en sort farve samtidig med at de tilbageværende vinduer også er sortmalede.
Det grå eternittag er udskiftet til et sort paptag. Udseendet er af 50-erhuset er radikalt ændret i retning af en funkis-stil, der absolut har tilført både huset og omgivelserne et løft.
Til at hjælpe sig har Anders og Stine haft Årstiderne Arkitekter, og de har sammen skabt flotte rammer for den nyligt udvidede familie på Engblommevej 12.
Til lykke med både familieforøgelsen og Imbris-prisen.

Jens Steenstrup     Lennart Frandsen    Jørgen Bendiksen