Imbris-prisen 2023

Firkløvervej 3B

Se tegningen af huset her

Det fine hvidskurede hus ligger på Firkløvervej. Huset stod færdig i sommeren 2022 og ligger i det lille afgrænsede kvarter som går fra Frederiksborgvej og ned mod Utterslev Mose.

Kvarteret er ligesom resten af Emdrup karakteriseret ved at være domineret af gamle murermestervillaer og bungalows. Det er et charmerende hus, som skulle holde sig indenfor byggegrænserne på den relativt lille grund. Derfor blev huset på de maksimale 132 kvm. bolig i halvandet plan. Det var den størrelse, som Københavns Kommune ville acceptere.

Huset er velproportioneret. Det er næsten, som et lille barn ville tegne et familiehus. Et hus som barnet gerne vil bo i sammen med mor, far og søskende.

Huset vender facaden ud mod vejen, som det er typisk for Emdrups huse. Lidt til højre i huset sidder indgangsdøren og på hver side af den er der nogle enkle hvide vinduer med sprosser. På mange måder er Firkløvervej 3b en moderne fortolkning af murermestervillaen.

Det er Huskompagniet, der har opført huset for familien. Et moderne typehus, men i gammel stil. Familien også valgt at tilkøbe nogle af de detaljer, som karakteriserer et ældre hus. Eksempelvis gesimser.

Under alle omstændigheder er et hus, som passer rigtigt godt ind i kvarteret. Man lægger mærke til det, men det stikker ikke ud og forstyrrer oplevelsen, når man går tur.

Oprindeligt lå der en ældre charmerende lille bungalow på godt 100 kvm. på grunden og det var den bolig, som familien faldt for, da man flyttede ind første gang i 2014. Men da familien voksede og behovet for en større og mere tidsvarende bolig gjorde det samme, måtte der tænkes nyt.

Arkitekter blev hyret ind, men det viste sig at bungalowen, der engang havde fungeret som sommerhus og vist nok oprindeligt var et bindingsværkshus, var i ringe stand og i øvrigt rigtigt koldt om vinteren. Det ville kort fortalt være alt for dyrt at renovere og isolere det gamle hus.

Derfor faldt valget på det fine hvide energivenlige hus, også fordi det var familiens ønske, at det skulle passe så godt som overhovedet ind i den byggestil, som definerer villaområderne i Emdrup.

Der er alt sammen lykkedes og derfor får familien årets Imbris 2023. Tillykke med det.