IMBRIS 1994 - "Firkløveret"

I tilslutning til grundejerfireningens årlige generalforsamling, som fandt sted på Holbergskolen den 25. marts var der et hyggeligt arrangement, hvor årets Imbris - grundejerforeningens forskønnelsespris - blev uddelt. Med i opløbet var blandt andet flere fint istandsatte ejendomme, men udvalget besluttede sig for at præmiere et flot fællesprojekt, som også understreger de vide rammer, der er for det der kan præmieres.

I motiveringen for tildelingen af årets Imbris hedder det:

"I 1992 havde vejlauget "Firkløveret" på Firkløvervej - Engblommevej - Dunhammervej fået nok af at betale penge til vedligeholdelsen af især asfaltbelægningen mellem fortovsfliserne og kantstenen. Ikke sådan at forstå, at man ikke ville deltage i vedligeholdelsen, men der måtte være andre ting, der var morsommere at holde vedlige end lige netop asfalt.

Foruden ønsket om at erstatte asfalten med et andet materiale, kunne man også tænke sig at få plantet nogle træer og ændre overkørslerne.

Hvordan griber man så det an ? Ja, efter de første kontakter til kommunen måtte man tilbage i egne rækker og få hver enkelt grundejers tilladelse og accept til placeringen af det enkelte træ ud for den enkelte ejendom. Herefter skulle kommunen godkende placeringen ud fra nogle overordnede hensyn til bl.a. gadebelysning, elskabe, telefonskabe og kloakker.

Samtidig indhentede man en række tilbud på de forskellige arbejder, for man måtte jo vide hvad det kostede. I vejlauget havde man gennem en årrække via kontingenterne oparbejdet en kapital, som desværre viste sig ikke at være stor nok. Det var derfor nødvendigt at optage et lån, som kunne tilbagebetales af kontingentindbetalingerne.

Efter en ekstraordinær generalforsamling blev projektet vedtaget og i efteråret 1992 var man klar til at sætte arbejdet igang.

Men selvom kommunen havde godkendt projektet, måtte man indhente gravetilladelse til at opbrude fortovene og man skulle også søge en særskilt tilladelse til at ændre overkørslerne.

Navnlig det sidste kom til at volde vanskeligheder, idet man her var oppe mod offentlige instansers vanetænkning, fordi vejlauget ønskede 5 rækker brosten mod almindeligvis 3. Indtil problemet blev endelig afklaret, var arbejdet standset, og gartnerne gik rundt og ventede.

Det lykkedes dog at få godkendt de 5 rækker brosten, hvorefter arbejdet kunne fortsætte, og i slutningen af 1992 blev det færdigt.

Og hvad har man så fået ? Ja, man har fået en mere nuanceret og smukkere materialekarakter med brostensoverkørsler og det leriblandede grus i området mellem fortovsfliserne og kantstenen, hvor der er plantet træer. Der er ingen tvivl om, at træerne, når de vokser til, vil give vejene en fin karakter.

Som altid, når der nyplantes, vil der gå nogle år, inden træerne bliver rigtig markante, men den japanske røn, som er valgt, skal nok med sin søjleform, sit mørkegrønne løv, sine hvidviolette blomster, sine bærfrugter og sit rødgule efterårsløv være med til at give beboerne og os andre en positiv oplevelse året igennem.

Går man en tur på disse veje i øjeblikket præges indtrykket dog af at fjernvarmen er på vej. Træerne er taget op og deponeret, vejene er gravet op, og man er igang med at lægge fjernvarmeledninger.

Når vi i år har valgt at præmiere dette projekt, skyldes det at vi finder, at det isig selv er et fint projekt, som beriger bybilledet. Samtidig kan det måske også være en trøst, nu hvor det meste midlertidigt er forsvundet i forbindelse med fjernvarmen. Men ingen tvivl om, at det fine resultat vil kunne genfindes, når de sidste stikledninger er etableret. Til lykke."

På vejlaugets vegne modtog Charlotte Rørth Imbris-prisen 1994. I modsætning til tidligere, hvor en enkelt grundejer har stået som modtager af præmien, som var en tegning af den præmierede bygning, lader udvalget denne gang efter aftale med vejlauget opstille en natursten med inskription.

Jørgen Bendiksen
Emdrup Grundejerforenings Imbrisudvalg