2004 - Oldfuxvej 8

Motiveringen af årets prisvinder var følgende:

”På Oldfuxvej ligger der mange fine huse, og blandt dem er flere sat pænt i stand. Et af dem er særlig faldet i Imbris-udvalgets øjne. Det er en to-etagers ejendom, der er opført i 1934 i gule mursten og med et papdækket tag med lav hældning og med vinduerne placeret i murhjørnerne. En bungalov-stil, vi kender, med tydelige karaktertræk fra periodens stilart: funktionalismen eller bare funkis.

Renoveringen, der er udført på ejendommen, har strakt sig over en ca. 10-årig periode og blev i alt væsentligt afsluttet sidste år. Det startede med, at murværket over vinduerne havde dårlige fuger, og de bagvedliggende stålbjælker var begyndt at tære. Det blev repareret, og hele syd- og vestfacaden har fået kradset fuger ud og er blevet fuget om. I dag står facaden med en filtset eller tyndpudset overflade i en sart gullig nuance og er meget flot.

Ejendommens vinduer er de originale. Tilstanden var ganske udmærket, som det som regel er tilfældet med gamle vinduer, der har fået lidt maling gennem tiden. Vinduerne er blevet totalt afrenset, og de oprindelige trækruder er sløjfet. Der er foretaget enkelte udskiftninger af bundram-mer, og alle vinduer er justeret og har fået nye beslag. Der er ny kit og vinduerne er gennem et helt år løbende grundet med linolie, der har fået lov til at trække langsomt ind. Udseendet i den periode har været noget anderledes end nu, hvor de står fint malede i en grå nuance og i pæn harmoni med resten af huset. Indvendig er der monteret nye fortsatsruder med energiglas i slanke alurammer.

En anden større vedligeholdelses- eller renoveringsindsats er sket ved fornyelsen af altaner, trappe og rækværker, som er udført med en kombination af galvaniseret stål, råglas og hårdt træ i en mørk udførelse. Såvel udførelsen som materialevalg er nøje overvejet og har foruden et nutidigt form-sprog også givet en bedre funktionalitet med en ændret trappe til terræn. Den oprindelige hovedtrappe og tilhørende betonoverdækning er ligeledes renoveret. Den gamle overdækning er fjernet og erstattet med et krumt stålpladetag, som til den ene side er fastgjort til facaden og på den anden side med spinkle stålrør på trappevangen. En overdækning i denne udførelse tilfører huset et nutidigt materialevalg og formsprog, men spiller fint sammen med helheden.

Huset har en særlig karakteristisk detalje, som er usædvanlig, nemlig gesimsen under tagrenden. En gesims er sædvanligvis udført af mursten eller en eller anden særlig mørtelblanding. Men her finder vi noget så usædvanligt som en gesims af cedertræ. Når den alligevel fungerer godt, hænger det sammen med cedertræet bl.a. på garageporten, men også selve designet passer ganske godt. Forklaringen på gesimsen er, der skulle nye tagrender på huset, og man ville gerne have firkantede tagrender. Her kunne du gamle rendejern, som havde båret de gamle render jo ikke anvendes og blev derfor skåret væk. Men for ny ikke at splitte tagbelægningen blev der på den allerøverste del af facaden påskruet nogle nye konsoller, der kunne bære tagrenden. De havde en nedadragende del, som den nye gesims simpelthen skjuler.

I efteråret er renoveringen afsluttet med en ny belægning og belysning i indkørslen, som i lighed med de øvrige arbejder er udført med stor indføling, hvor både helhedsindtryk og detaljer er tilgodeset.

Det er Imbris-udvalget en glæde at kunne uddele årets pris til Steen Winther-Pedersen, Oldfuxvej 8, for et særdeles flot renoveret hus, hvor der ikke blot er foretaget en vedligeholdelse i fornem håndværksmæssig udførelse, men hvor der også er tilføjet nye elementer og materialer på en måde, der harmonerer fint med det oprindelige formsprog og materialevalg.” Steen Winther-Pedersen fik sammen med prisen overrakt en tegning af huset, også i år udført af Trine Steenstrup. Winther-Pedersen takkede for prisen og kunne bl. a. berette om sine besværligheder både med at renovere et gammelt, skævt hus, hvor vinklerne ikke er rette, men også om sine fortrædeligheder med forskellige håndværkere.

Winther-Pedersen har boet i NV. i mere end 50 år og ærgrede sig noget over det dårlige ry, som området på mange måder noget ufortjent har fået. De fleste, der besøger området bliver dog positivt overraskede over, at det rummer så mange kvaliteter. Området er det første, hvor man systematisk har anvendt byggeplaner, således at planer for bebyggelsen Tagensbo er verdenskendt i arkitektkredse. Der kom mange forskellige typer byggeri i 1920-30´erne og de var generelt præget af fin håndværkskvalitet. Der er en pæn boligstanddard og området har forholdsmæssigt de fleste m2 grønne områder i København. EG fik ros og tak for indstiftelsen af Imbris og for den måde foreningen følger op herpå. Der gør det interessant at gøre noget for sit hus.